Sådan forebygger du høretab

Vores hørelse bliver ofte taget for givet, selvom det er en af vores vigtigste sanser. Vores ører giver os konstant uundværlige informationer, som er nødvendige for at kunne kommunikere med hinanden, mærke følelser og genkalde minder. 


Bestil en gratis høretest

Risikoen for at du får høreskader øges i takt med intervallet, du er udsat for kraftige lyde. Jo kraftigere lydene er, og jo længere tid, du er udsat for dem, jo større er risikoen for, at du får høreskader. Beskyt derfor dine ører med ørepropper, og brug gerne høretelefoner der dækker hele øret, når du hører musik eller ved andre lyttesituationer. Søg derudover væk fra støj, når du har mulighed for det.
 
I dag bruger mange mennesker høretelefoner som en del af deres hverdag; når de skal kommunikere på jobbet, lytte til musik, eller når de skal lære noget nyt. En smartphone med høretelefoner er praktisk at have, men den kan indebære risiko for høretab, hvis lyden er for høj, når du bruger den. Der findes heldigvis en indikator på de fleste telefoner, der viser, når lyder overskrider faregrænsen. Det er vigtigt at være opmærksom på den. 

 

 

Pas på din hørelse ved at beskytte dine ører i følgende situationer – eller undgå dem helt.

  • noisy-background-250x250

    Baggrundsstøj

    Situationer hvor du skal råbe for at blive hørt på grund af baggrundsstøj.

  • Noise-induced_hearing_loss_250x250

    Industriel støj

    Steder hvor støjen gør ondt i dine ører, eller hvor du oplever ringen for ørerne.

  • noisy-place-250x250

    Live musik 

    Situationer hvor den høje lyd gør det svært for dig at høre noget i de efterfølgende timer.

Vidste du…?

Lyd måles i decibel (dB). Jo højere dB-tallet er, jo kraftigere er lyden. Der er stor sandsynlighed for, at din hørelse tager skade, hvis du bliver udsat for mere end 85 dB i flere timer om dagen. Men hvordan ved du, hvad 85 dB føles som, og hvornår er lyden for høj? Her er et par eksempler på typiske lydniveauer.

dB-overview

Normal samtale: 60 dB 

Trafikeret vej: 75-85 dB 

Græsslåmaskine: 90 dB 

Motorsav: 100-120 dB 

En stor lastbil der er syv meter væk: 100 dB 

Høj musik på en smartphone: 112 dB

Kraftigt bilhorn: 110 dB

Rockkoncert: 120 dB 

Ambulance med udrykning: 120 dB

Flymotor: 140 dB

Tinnitus 

Støj er den mest almindelige årsag til tinnitus.

Tinnitus er lyde, der ringer, dunker, summer eller klikker i øret. Det er ikke en sygdom, men et symptom på en underliggende lidelse, såsom høretab eller en anden form for høreskade. Den mest almindelige årsag til tinnitus er skade på de sensoriske hårceller i det indre øre på grund af for meget støj. 

Du kan undgå at få tinnitus ved at beskytte dine ører i situationer, hvor du bliver udsat for ekstrem støj. Du kan også skrue ned for musikken i dine høretelefoner og være opmærksom på små høretelefoner, som sidder i øret. De giver en højere risiko for høreskader end andre typer høretelefoner, som dækker hele øret. Ved at lade dine ører hvile en gang imellem, mindsker du også risikoen for tinnitus. 

Hvis du mistænker, at du har tinnitus, så bestil en gratis høretest hos os. Vi er altid klar til at hjælpe dig.

Læs mere om tinnitus

3 simple regler til forebyggelse af høreskader

  • 1. Overbelast ikke dine ører


     Hvis du er tvunget til at opholde dig i støjende omgivelser, så beskyt dine ører – lige meget om du er derhjemme, på jobbet, til koncert eller på farten.

     

  • 2. Overhold 60/60-reglen


    Overskrid ikke mere end 60% af den maksimale volumen i mere end en time om dagen, når du lytter til musik på din telefon eller andre divices.

  • 3. Tag en pause

     

    Når du opholder dig på steder med meget støj, så tag indimellem en pause og find et sted uden larm, hvor du kan hvile dine ører.


Kontakt os

*
*
*
Find-your-local-hearing-center_Mastersite

Find dit nærmeste
hørecenter

Find hørecenter